ЛІДІЯ БОРИСЕНКО. ПАННО «ДОТИК»
ЛІДІЯ БОРИСЕНКО. ПАННО «ДОТИК»

«Мистецтво, що творить естетику середовища»

Як волокно відтворює картину сучасного життя?

30 січня завершується III Всеукраїнська трієнале художнього текстилю, яка понад місяць тривала у виставкових залах Центрального будинку художника в Києві, про яку «День» повідомляв минулої п’ятниці. Організаторам довелося на тиждень продовжити виставку, яка привернула увагу численних відвідувачів. «Глибинність, справжність текстилю, його колорит і теплота матеріалу притягує людей, які сьогодні особливо потребують позитиву. Тому на наших виставках завжди багато відвідувачів», — говорить співкуратор трієнале, член Національної спілки художників України Таміла ПЕЧЕНЮК.

Ідея щодо організації трієнале художнього текстилю в Україні з’явилася через бажання популяризувати це мистецтво, яке в Україні має тисячолітні традиції. Адже в той час як українські митці абсолютно органічно вписуються у світовий контекст розвитку художнього текстилю, в самій Україні не всі сприймають це мистецтво як високе. Хоча текстиль вкорінений у найглибших архетипах вашого мислення, а волокно, сорочка, рушник завжди були для українців не просто елементами побуту, а символами.

До речі, концепція III Всеукраїнської трієнале «Відчуття часу. Ренесанс «Рукотворення» теж відповідає світовим тенденціям. Сьогодні момент рукотворення є переважаючим у світовому мистецтві, а особливо в художньому текстилі як мистецтві матеріалу.

ОЛЕНА КОЗАК. ПАННО «КОТИК РИБКУ ЛОВИТЬ»
ОЛЕНА КОЗАК. ПАННО «КОТИК РИБКУ ЛОВИТЬ»

— Художній текстиль все більше проникає у поле сучасного мистецтва. Відомі світові та українські художники, що працюють у контемпорарі-арт, дуже часто звертаються до засобів текстильного вираження, до пластики плетення, — розповідає співкуратор трієнале Таміла Печенюк. — Адже художній текстиль — це творення того, що має дуже глибокий сенс. Ще десять років тому його не вважали високим мистецтвом. А сьогодні так само, як на межі XIX — XX століть, здійнялася хвиля голосів проти поділу мистецтва на високе й приземлене. Є лише мистецтво, яке повинно творити середовище для людей. А текстиль якраз творить естетику нашого середовища. Сьогодні водночас принципово змінилося трактування традиції у мистецтві. Це вже не просто повторення чогось, що було раніше, прагнення зберегти речі з минулого. Традиція звертається до більш глибинного змісту, до першооснов мистецтва. Нитка, волокно — це першооснова. А за допомогою волокна чи нитки можна створити картину сучасного життя.

ОКСАНА БОРИСОВА. ПАННО «ПОВІТРЯНА КУЛЯ ДЛЯ ЗАКОХАНИХ»
ОКСАНА БОРИСОВА. ПАННО «ПОВІТРЯНА КУЛЯ ДЛЯ ЗАКОХАНИХ»
ФОТОРЕПРОДУКЦІЯ НАДАНА ОКСАНОЮ БОРИСОВОЮ

Присутність у кожній представленій роботі думки та креативу підносить художній текстиль над декоративно-ужитковим мистецтвом. Про смислове наповнення своїх робіт «Дню» розповіла одна з учасниць III Всеукраїнського трієнале художнього текстилю, авторка роботи «Рушничок для Енді Воргола» (яку «День» згадував у публікації минулого тижня), львівська мисткиня Оксана БОРИСОВА:

— Працюючи над «Рушничком…», я не випадково використала статтю газети «День» саме з рубрики «Культура». Загалом у моїй роботі слово «культура» домінує. Енді Воргол, геніальний популяризатор, автор усіх тих засад, які сьогодні використовуються в шоу-бізнесі, був українцем за походженням. Я хотіла це підкреслити. Вирізка з газети — це втілення української сучасної культури, яка по-різному вплітається в портрет Енді Воргола. У результаті внутрішня деформацій портрету відбувається за рахунок втручання сучасності. Завершення і початок моєї роботи виконані у вигляді традиційного українського перебору, власне, тому й назва — «Рушничок…» Цією роботою я хотіла передати своєрідний меседж від сучасного українського мистецтва мистецтву Енді Воргола, нагадати про його походження, корені.

АЛЛАЖМАЙЛО. КОЛАЖ «РИБА»
АЛЛАЖМАЙЛО. КОЛАЖ «РИБА»

Кілька років тому я представляла на виставці роботу «Пресс-ааа». Це була своєрідна інсталяція — панно, ткане газетними вирізками, переходило у величезний сувій газет. Воно символізувало, що людина постійно протистоїть навалі інформації, отому інформаційному пресу, який на нас накочується з перших кроків життя. А сьогодні мене більше хвилює екологічна тематика. Насправді художники текстилю передають у своїх роботах власні враження, часом маніфестаційного характеру, і їх завжди можна певним чином розшифрувати.

Вікторія СКУБА, фоторепродукціїКостянтина ГРИШИНА, «День»

НАТАЛІЯ БОРИСЕНКО. ФРАГМЕНТ ДИПТИХУ «ЗАПРОШЕННЯ ДО РАЮ»
НАТАЛІЯ БОРИСЕНКО. ФРАГМЕНТ ДИПТИХУ «ЗАПРОШЕННЯ ДО РАЮ»